Doel
De validiteit van een vragenlijst over taal bepalen.
Bevindingen
Bishop (een onderzoekster uit Engeland gespecialiseerd in taalstoornissen) heeft enige jaren geleden een vragenlijst ontwikkeld die de Children’s Communication Checklist heet (de CCC, de nieuwste versie heet de CCC-2). In deze vragenlijst staan vragen over allerlei verschillende aspecten van communicatie. Het gaat over hoe kinderen grammaticaregels toepassen als ze een verhaal vertellen, over hun woordkennis, maar vooral over pragmatiek. Pragmatiek zijn de regels voor het gebruik van taal in sociale situaties, zoals weten wanneer u aan de beurt bent in een gesprek of weten wanneer u op moet houden met praten over uw hobby’s. Ook hier zagen we dat zowel kinderen met autisme als kinderen met ADHD pragmatiek problemen hadden. Daarnaast bleek dat ouders bij jonge kinderen (4-7 jaar) de taalstructuur problemen (ik en jij door elkaar halen bijvoorbeeld) vooral opvallend vonden terwijl bij oudere kinderen (7-14 jaar) de pragmatiek problemen veel meer op de voorgrond stonden. De CCC-2, is mede door ons onderzoek, nu ook op de Nederlandse markt verkrijgbaar omdat we een handleiding hebben geschreven en normgegevens hebben verzameld. In de klinische praktijk kan dit instrument nu worden ingezet bij de diagnostiek van taal-spraak stoornissen.